lördag 25 september 2010

Fredagsmys med pizza

Så var det fredag igen. Alltid en go känsla och veta att helgen ligger framför en. Så det blev pizza idag. Hemmagjord på en helt underbart go pizzadeg som du måste bara göra. Jätteenkelt. Tänkte göra denna idag fast degen tar lite tid. Men det är ju fredag och man behöver inte stressa.

Till pizzadegen behöver du:

15 gram jäst, färsk
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvetemjöl
6 dl vetemjöl

Denna sats är för 4 personer. Jag gjorde dubbel sats och det blev 2 hela plåtar med pizza. Perfekt att göra dubbel sats när man håller på med jäsdegar. Pizzan är superbra att ha i frysen om barnen skall ha till matsäck någon dag eller ta med till lunch på jobbet. Är man singel är det perfekt mat när man är hemma och bara ta fram och tina och en kall god öl till... Mums

Nåväl, ta nu och smula sönder jästen i en bunke och häll på 3 dl ljummet vatten. Ta en slev och rör försiktigt så att jästen löser upp sig i vattnet. Blanda ner flingsalt, olivolja och allt mjöl. Har du inte durumvetemjöl blir det jättegott med vanligt vetemjöl i stället. Blanda nu degen i 10 min i maskin eller med elvisp med degkrokar. Har du inte detta får du själv vara maskinen och knåda runt :-)
Låt degen jäsa i bunken med duk över i ca 45 min. Den jäser nu till dubbel storlek.

När degen har jäst klart tar du upp den och plattar till den. Jag lägger alltid upp pizzadegen som en hel stor bit så skär man sedan delar när den är klar. Eftersom jag gjorde dubbel sats blev det två plåtar för mig. Lägg bakpapper på plåten och sedan din pizzadeg.

Fyllning:

Nu till det roliga!
Idag hade jag Dolmio pastasås med vitlökssmak som jag köpt en hel burk. Finns många olika smaker man kan prova. Sedan tog jag rökt skinka som jag strimlat och salamikorv och lade på. Salami är mums på pizzor. Idag hade jag pepparsalami och måste testa olika smaker nästa gång för det var sanslöst gott på. Sedan hade jag en röd paprika som jag hackade i småbitar och strödde över. Skivade färska champinjoner kom sedan och överst såklart riven ost. Massor av ost, det är så gott. Inte bra för figuren men nu är det ju fredag så då tycker jag man skall festa till det lite.

Så, in i ugnen 250 grader i ca 5 minuter. Degen sväller så det blir som en riktigt tjock go panpizza.
Detta var nog en av de godaste pizzor jag gjort och familjen mumsade rejält framför soffan till Idol.

Tipsa gärna om fler goda fyllningar man kan ha på!

Eftersom det är fredag så är det extra mysigt att ha lite vin till maten. Det är alltid svårt tycker jag att välja något gott till en maträtt som pizza men jag provade ett vin som är nytt på Systemet som heter Palazzo. Ett italienskt vin som kostade 49:- flaskan. Helt ok pris för min plånbok och det var helt ok till. Värt att testa tycker jag allt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar