söndag 26 september 2010

Jättegoda biffar som är lättlagade


Idag har det varit fullt upp här hemma. Min lille Hampus på 11 månader var i full fart hela dagen. Man blir lite trött, märks att man inte är 20 år längre :-) Vilken energi de har!

Ville göra något enkelt idag så jag gjorde dessa biffar som man fyller med ädelost. Så himla goda och så går det väldigt fort fast man gör dem själv. Tar cirka en halvtimme att göra.
Till detta tycker jag det är gott med klyftpotatis och en jättegod sås som du bara måste göra. Så enkel och så jättegod!!!

Detta behöver du:

4 port

Till biffarna:
400 gram blandfärs eller nötfärs
3 st ägg
1 st riven lök
1 st rivet äpple
1 krm cayennepeppar
50 gram ädelost (jag tog Kvibille som jag tycker är god i mat)

Till potatisen:
3 st bakpotatisar
olivolja, salt, dragon

Till såsen:
1 msk kalvfond (oxfond går lika bra)
saften av 2 st citroner (jag har sällan citroner hemma så jag tar pressad citron på flaska)
3 dl grädde
1 msk socker

Sätt ugnen på 200 grader och sätt på en kastrull med vatten till potatisen.

Tvätta potatisen och skär den i klyftor. Lägg ner dem i det kokande vattnet och låt de koka i cirka 5 minuter. Häll sedan av vattnet och lägg klyftorna på en plåt eller en ugnsfast form. Ringa olivolja över, salta med flingsalt och strö över dragon. In i ugnen i cirka 30 minuter.

Nu är det dags för biffarna. Blanda färsen med löken, äpplet, äggen, ädelosten, salt och cayennepeppar. Blanda runt allt till en smet. Forma nu till biffar som du steker i en panna cirka 4 minuter på varje sida. Låt de gärna ligga i pannan på den svagaste värmen med locket på och eftersteka.

Strax innan potatisen är färdig gör du såsen. Smält sockret i en kastrull så att det blir flytande. Ha svag värme på när du gör detta. Häll sedan i grädden under omrörning och öka värmen så att såsen sjuder. Se till att sockret löses upp ordentligt i grädden. Häll sedan ner citronsaften och fonden. Låt såsen koka på svag värme i cirka 5 minuter.

Sedan är allt klart! På en halvtimma har du en fantastiskt god måltid. Såsen är så god till.

Smaklig måltid!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar