torsdag 30 september 2010

Raggmunk



Idag gjorde jag raggmunk till middag. Kan vara roligt ibland istället för pannkakor då raggmunk är mycket mer mättande. Det är ju samma sak och man gör på samma sätt, det som skiljer är att det är riven potatis i istället.

Tar ca en halvtimme att göra.

Så detta behöver du till 4 personer:

2 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
5 dl mjölk
1 ägg
8 st potatisar

Börja med att göra smeten. Blanda vetemjöl, salt, mjölk och ägg.

Sedan skalar du potatisarna och river dem. Enklast i matberedare, annars på rivjärn.
Blanda i den rivna potatisen med en gång i smeten för annars mörknar den.

Stek precis som pannkakor i stekpanna eller plättlägg med lite margarin i. Ca 1 dl smet för varje pannkaka men de skall bli så tunna som möjligt tycker jag så du får anpassa smeten efter just din panna.

Idag testade jag röd och svart rom samt gräddfil till. Egentligen är det såklart godast med löjrom men det passar inte min plånbok just nu så det får bli budgetvarianten. Var helt ok till.

Håkan och Jesper ville hellre ha lingonsylt på. Stekt fläsk är också gott till. Testa dig fram.

Jättegott! Jag gjorde dubbel sats när jag ändå var i farten. Det som blev över har jag lagt i frysen. Perfekt lunch- eller picknick mat.



Man kan testa olika saker att ha som tillbehör till sina raggmunkar. En rolig förrätt är att göra plättar av dem istället och servera löjrom, hackad lök och creme fraice till. Tänk bara på att det är oerhört mättande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar