måndag 27 september 2010

Superenkel pastasallad med lax


Idag var en jobbig dag. Inget roligt, bara massa jobbiga saker. Hade ingen som helst inspiration av att ställa mig och laga middag.
Det blev min favorit idag. En krämig laxsallad med lax och pepperrot. Så otroligt enkel att göra och går jättefort.

Detta behöver du till 4 personer:

250 gram pasta (jag hade gnocchi idag men ta vad du har hemma)
2 dl creme fraiche eller turkisk youghurt
2 msk riven pepparrot
2 msk fryst, hackad dill
200 gram gravad lax
600 gram melon t ex galla eller honungsmelon
1 äpple
50 gram isbergssallad

Börja med att sätta på vatten till pastan för det är detta som tar tid, allt annat är superenkelt. Glöm inte salta, man skall ha mycket salt när man kokar pasta.

Sedan blandar du cremefraiche (eller turkiskt youghurt som jag använder mycket), riven pepparrot och dillen.

Dela och kärna ur melonen och dela den i små bitar, dela äpplet i små bitar, skär upp isbergssalladen.

Skär upp laxen i bitar.

När pastan är klar skölj den i ljummet vatten. Ta den ljumna pastan och blanda med salladen, melonen, äpplet och röran med pepparroten och dillen. Lägg upp på tallrik och strö laxen ovanpå.

Så var det klart! Tog nog 10 minuter och är sanslöst god!!!!

Så nu är man på bättre humör igen :-)


Isbergssallad, äpple och melon ligger färdigt i en bunke, youghurt, pepparrot och dill är färdigblandat i en bunke. Nu är det bara att skära upp laxen tills pastan är färdigkokad.


Pastan kokar för fullt. Gnocchi är gott tycker jag men ta vilken pasta som helst som du har hemma.


Här åker den färdigkokade pastan ner bland det andra.


Dags att hälla upp på tallrikar. Djupa tallrikar är fint till detta tycker jag. Blir lite festligt till vardags.


MUMS! Sanslöst gott. Tycker inte bara jag i familjen utan barnen och maken mumsar i sig för fullt. Så enkelt & så himla gott! Och nyttig, och billigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar