söndag 24 oktober 2010

Gravad lax med dillstuvad potatis


Idag tänkte jag göra det enkelt för mig. Jag köpte lite gravad lax på väg hem från jobbet. Färdigt och bra och superlätt att bara stuva lite potatis till.
Får man potatis över så släng dem inte. Ha dem dagen efter och gör en stuvning, så enkelt.

Till 4 personer behöver du:
600 gram gravad lax
20 potatisar
1,5 msk smör
1,5 msk vetemjöl
4 dl mjölk
3-4 msk hackad dill (jag tog min frusna jag hade)
salt o peppar

Koka potatisen. Slå bort vattnet och dela potatisen i bitar.

Fräs samman smör och vetemjöl i en kastrull. Späd med mjölken tills stuvningen blir slät. Låt den sjuda i 5 minuter. Lägg i potatisbitarna och en hackade dillen. Smaka av med salt o peppar. Så enkelt var det med detta!

Lägg upp den gravade laxen och den stuvade potatisen på tallrikar och garnera med blandad sallad och citron.

Hovmästarsås är också väldigt gott till men just nu hade jag inte råd att köpa en hel burk bara för en middag så jag hoppade den. Ibland kan jag faktiskt tycka att hovmästarsåsen kan ta över smaken från laxen. Prova utan du med.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar