söndag 31 oktober 2010

Kasslergratäng

Idag blev det kasslergratäng utan kassler... Jag glömde lägga i den... Så det blev kasslern vid sidan om...


Var på Citygross och köpte kassler idag. 29 kr kilot. Så då gäller det att passa på. Köpte rejält och frös in. För kassler tycker vi om här hemma, bland annat är det så lätt att göra en gratäng. Det är enkelt och man kan blanda i lite vad man har.

Nu tillhör jag den stressade kategorin av mammor och företagare så när jag kom hem och gjorde gratängen och den nästan var klar, tittade jag in i kylskåpet för att ta fram och göra lite grönsallad. Då såg jag kasslern liggandes där. Hade helt och hållet glömt av den. Så idag blev det kasslergratäng utan kassler. Barn och man bara skakade uppgivet på huvudena, inget att göra åt mammas snurrighet.... Nåväl, jag skivade upp kasslerskivor och serverade dem kalla till den varma gratängen. Blev himla gott det med...

Detta hade jag i idag för 4 personer:

8 skivor kassler. Skall ju vara bitar och ligga i gratängen.
12 medelstora potatisar
5-6 dl grädde eller mjölk
1 paprika, jag hade en röd, tycker det blir så fin färg i
1/2 purjolök
2-3 msk riven pepparrot. Hade hemma så jag provade detta. Blev jättegott i
ev maizena om du vill ha krämigare gratäng
salt o peppar

Gör så här:
Skär kasslern i bitar. Skala och skiva potatisen. Lägg i en smord ugnsäker form. Skär paprikar och purjolöken i bitar. Lägg i formen. Vill du ha krämigare konsistens på gratängen blanda lite maizena i grädden och /eller mjölken. Idag hade 5 dl vispgrädde och 2 dl mjölk, till detta tog jag 2 msk maizena. Häll blandningen (med papparroten) i formen och salta och peppra. In i ugnen på cirka 200-225 grader i ca 30-40 minuter. Tiden varierar pga storleken på potatis etc så kolla med en potatissticka när den är klar.

Jättegott och jätteenkelt och en rätt som går att variera i det oändliga. Servera med en god sallad till och middagen är räddad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar