tisdag 5 oktober 2010

Jättegoda baconbiffar som går fort att göra!

 



Var föräldramöte idag så jag fick göra något snabbt innan jag skulle dit.

Dessa biffar går jättefort att göra (tar mindre än en halvtimma) och såsen är superenkel.

Detta behöver du till 4 personer:


Till biffarna:
500 gram färs
1 paket bacon
3 msk finhackad lök
1 ägg
1 tsk finhackad timjan (jag hade bara torkad hemma så det fick duga)
1 vitlöksklyfta
1 tsk fransk senap, Dijontyp
1 msk koncentrerad kalvfond (jag hade oxfond och det går jättebra det med)
svartpeppar

Till såsen:
4 msk tomatpuré
3,5 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
Maizena att reda med
1 tsk socker
salt och peppar

Att äta till:
pasta, idag tog jag Fusili som jag hade hemma
grönsallad och gurka, tog inga tomater till eftersom det är så mycket tomatsmak i såsen. Snyggt också med bara grönt på tallriken mot den röda såsen. Fint ska det va! :-)

Börja med att hacka löken och finstrimla bacon. Fräs detta i stekpannan och låt det sedan svalna för det skall blandas med färsen.
Ta en bunke och blanda färs, ägg, timjan, pressad vitlök, fransk senap, kalvfond och svartpeppar. Blanda runt ordentligt. Lägg sedan i den stekta löken och baconet och blanda runt. Forma till pannbiffar och stek dem i stekpannan några minuter. Jag brukar alltid eftetsteka pannbiffar och köttbullar. Jag lägger ett lock på pannan och sänker värmen till absolut lägsta så får det stå där och puttra en stund.

Koka pasta och gör sallad under tiden.

Nu är det dags för såsen:
Blanda tomatpuré och vatten och rör om. När det kokar upp lägger du i buljongtärningen. Låt det sjuda 3-4 minuter. Tillsätt socker, salt och peppar. Red med Maizena och koka en minut. Klart. Enkelt och blir jättegott till.

Jättegott!

Dags för föräldramötet medan övriga familjen mumsar i sig!
Jag får äta min del ikväll!
Här ligger de små "liven" innan de skall ner i stekpannan.


Blev vansinnigt gott. Enkel middag som är jättelätt att laga. Såsen är riktigt god till!

1 kommentar: