söndag 3 oktober 2010

Spännande köttfärs med ägg


Idag gjorde jag en annorlunda köttfärsrätt som är mycket enkel att göra och tar väldigt lite av din tid.

För 4 personer behöver du:


1 gul lök
Rapsolja eller något annat att steka i
350 gram köttfärs
1 tsk salt
körsbärstomater
(jag hade lite vanliga tomater, ta vad du har hemma)
6 ägg
1 krm svartpeppar
1 dl parmesanost
(jag har min lågbudget ost Grana Padano ...)

Till bröden hade jag min lågbudget "parmesan", Dolmio pastasås, olivolja och vitlök

Ta och hacka löken och fräs den i rapsoljan.
Bryn sedan köttfärsen. Tillsätt salt och tomaterna. Låt det puttra i cirka 5 minuter. Rör om emellanåt.
Gör sex gropar i köttfärssåsen med en sked och knäck försiktigt ett ägg i varje grop. Sänk värmen och sätt ett lock på stekpannan och låt det puttra ca 8 minuter.

När det är färdigt strör du över pappar och ost.

Detta är gott med gratinerade bröd till. Jag hade några småbaghuetter i frysen men ta det du har. Dela dem och bred pastasås. Blanda olivolja och pressad vitlöl och pensla över. Sedan massa go ost. In i ugnen ca 200 grader i 4-5 minuter. Passa dem noga så de inte blir brända.

Idag orkade jag inte göra någon sallad till utan det fick bli bröden som tilltugg.

Lätt & Enkelt!

Först bryner du löken i pannan.

 Blanda ihop olivolja och vitlök till bröden.
 Sedan i med köttfärs och tomater.

Så här ser det ut på golvet hemma i köket under tiden jag lagat mat :-)
Hampus har också alltid fullt upp... 


Enkelt att göra goda bröd. Pastasås, olivolja, vitlök och ost.
Sedan in i ugnen några minuter, enkelt o så gott...

 Lägg äggen i små "hålor" i köttfärsen. Lägg sedan lock på och låt puttra i ca 8 minuter.
 Färdigt! Sätt fram hela pannan på bordet.
Som ni ser är jag inte matfotograf men gott blir det i alla fall.


1 kommentar: