söndag 24 oktober 2010

Jättegod soppa med broccoli och vita bönor + jättegoda bruschetta




Jättegoda bruschetta till är riktigt gott!


Soppor gör jag sällan. Jag vet faktiskt inte varför för det är oftast lätt, billigt och gott.
Idag gjorde jag en soppa på broccoli och vita bönor. Broccoli är supernyttig mat och vita bönor gör att soppan blir matig och mättande.

Detta behöver du för 4 personer:

1/2 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 burk vita bönor, sköljda
4 msk olivolja
1 liter vatten
1 tärning hönsbuljong
1 broccoli (250 gram) nedskuren
salt o peppar
Fetaost (150 gram) i bitar

Till bruschettan:
1 liten bit rödlök, finhackad
1 avokado, tärnad
2 tomater, tärnade
1 burk kidneybönor
persilja
saft från citron eller lime
olivolja

4 skivor lantbröd, stekta i olivolja

Så här gör du soppan:

Fräs lök, vitlök och bönor i olivolja i en kastrull utan att det tar färg. Häll i vatten och lägg i buljongtärningen. Koka upp. Lägg i broccolin och låt koka ca 5 minuter. Mixa soppan slät och smaka av med salt och peppar. Jag använder en stavmixer men vilken annan typ av mixer går bra. Häll upp i djupa tallrikar och lägg ner fetaosten. Ringla över lite olivolja och peppra.

Så här gör du bruschettan:
Blanda alla ingredienser. Stek brödskivorna i olivolja. Lägg blandningen på brödskivorna. Kan det bli enklare?

Klart!
Jättenyttigt och jättegott! Går supersnabbt att göra

Här sitter jag och mumsar i mig soppa och bruschetta. Blev jättemätt!

2 kommentarer:

  1. Hejsan, jag testade din soppa. Den var hur god som helst. Men jag hade ingen feta hemma. Men det funkade bra ändå. tack för tipset.

    Mvh Micke

    SvaraRadera
  2. åh vad mycket gott du gör:)

    SvaraRadera