söndag 10 oktober 2010

Världens godaste och enklaste pasta med svamp!

Åkte till Stockholm med familjen på en liten utflykt i lördags. Underbart att bara strosa runt. När vi var på Hötorget hittade vi massor med försäljare som sålde ut kantareller och vi köpte ett helt kilo trattisar för 50 kronor.

Dessa har vi använt idag till en pasta som jag gör som är nog bland det enklaste man kan göra och det blir sanslöst gott.

Till 4 personer behöver du:

ca 500 gram svamp, har du inte kantareller, ta annan svamp som champinjoner, portobello etc.
3 dl grädde
3 dl parmesan, eller som jag, ta Grana Padano som är en "fusk-parmesan".
Pasta

Sätt på vattnet till pastan. Idag skall jag ha Tagliatelle som jag tycker passar bäst till detta.

Lägg all svampen i stekpannan och koka bort all vatten. När detta är gjort lägger du grädde och kokar upp lite grand. Sedan i med parmesan. Tag så mycket som du tycker om men det är oerhört gott med massor i!
Salta och peppra efter smak. Tycker du om vitlök så ta gärna en klyfta i.

Rör runt och så är det klart. Superenkelt och jag lovar dig att du kommer att bara älska detta!!!

Koka bort all vatten ur svampen.

Detta blev så oerhört gott och vi var alla sååå mätta efteråt!

3 kommentarer:

  1. Var också i Stockholm i lördags!Vi hörs!

    SvaraRadera
  2. Vad synd att vi inte visste om det. Då kunde vi ju sagt hej uppe i huvudstaden någonstans :-)

    SvaraRadera
  3. Det ser gott ut! Synd att kantareller är så dyrt bara... ;( Jag skall pröva med champinjoner istället.

    Emma

    SvaraRadera