söndag 31 oktober 2010

Ceasarsallad á la Håkan


Fredagkväll och har så mkt jobb som jag ligger efter med. Då är det tur att man har en snäll man som tycker det är kul att laga mat. Så min man Håkan frågade vad jag ville ha och det första jag kom på är CEASARSALLAD. Jag bara älskar Ceasarsallad!

Detta behöver du för 4 personer:

2 krukor romansallad
4 skivor lantbröd eller vanlig formfranska
1 vitlöksklyfta (till bröden)
4 dl parmesan (o lite till för jag älskar parmesan)
3-4 sardellfiléer
1 1/2 dl olivolja
1 dl vatten
1 msk vitvinsvinäger
1-2 tsk dijonsenap
2 klyftor vitlök
salt o svartpeppar
4 grillade kycklingfiléer (knaperstekt bacon kan också vara gott om du har hemma)


Jag älskar kyckling till ceasarsalladen så först grillar jag dem i ugnen. Pensla på soja, salt och peppar eller vad du själv använder till kyckling.

Skölj och slunga salladen.

Skär brödet i tärningar och rosta i en stekpanna tillsammans med vitlök så har du dina egna supergoda krutonger.

Dressing:
Använd helst en mixer om du har för då blir dressingen slätast. Mixa först hackade sardeller och 1 dl vatten tillsammans med parmesan, vitlök, vinäger och dijonsenap. Tillsätt sedan oljan försiktigt under tiden du mixar. Smaka av med salt och peppar.

Lägg salladsbladen på ett fat och häll dressingen över. Toppa med krutonger. Överst lägger du den grillade kycklingen. Du kan antingen skära den i bitar eller som jag skära den i "stänger".

Världens godaste ceasarsallad är klar! Tack Håkan för en underbar fredagsmiddag!!!

2 kommentarer:

  1. Ceasarsallad är ju såååå gott! Nyttigt med, kanju behövas lite sånt här hemma om man säger så......snart jul också. Dags för lite långpromenader snart eller?

    SvaraRadera
  2. Prövade det ikväll och det blev jätteyckat. Tack för tipset! Det här kommer jag göra om. ;)

    //Heidi

    SvaraRadera